slimme winkels gaan genderneutraal

‘Mooi shirt hè Maarten!’ ‘Heel leuk mama, maar ik neem ‘m niet, want dit shirt is voor meisjes.’ Bij de HEMA zijn dit soort discussies binnenkort verleden tijd. De winkelketen maakte gisteren bekend dat de aanduiding ‘jongen / meisje’ van kinderkleding wordt verwijderd. Een fantastische stap. Weg met de betutteling! Als klant ben ik op zoek naar iets wat ik mooi vind; niet naar iets wat volgens de winkel voor mij en mijn seksegenoten is bedoeld. De HEMA kiest voor een afdeling met kinderkleding. Geen hoekje meer voor jongens of voor meisjes. De kleding wordt genderneutraal verpakt. En dat leidt niet tot eenvormigheid, maar juist tot meer vrijheid. De vrijheid om te dragen waar je je prettig in voelt.

Kiezen voor genderneutraal is kiezen voor diversiteit. Een meisje kan bij de HEMA nog steeds jurkjes kopen. Maar als ze liever donkergrijs ondergoed heeft in plaats van paars gebloemde broekjes, dan kan dat ook. Zonder dat ze hoeft te denken: ‘Als de kassajuffrouw maar niet ziet dat ik jongensonderbroeken koop.’ Ik vind het goed van de HEMA dat ze haar nek durft uit te steken en ga ervan uit dat meer kledingwinkels zullen volgen. Vooral nu blijkt dat het bevestigen van stereotiepe rolpatronen gezondheidsschade kan veroorzaken. Wetenschappers in the Journal of Adolescent Health hebben onderzocht dat denken in vaste rolpatronen negatieve effecten heeft op de gezondheid van jongens en meisjes gedurende hun verdere leven. Daarom is het belangrijk dat ouders hun kinderen binnen minder traditionele rolpatronen opvoeden, zeggen de onderzoekers.

We verlaten de HEMA en lopen de speelgoedwinkel binnen. Hier wordt pas echt in stereotiepen gedacht. Voetballen, Playmobiel, technisch Lego: we vinden het allemaal langs de blauwe wand, met daarbij nadrukkelijk de aanduiding ‘jongens’. In de schappen tegen de roze wand liggen de Barbies, poppen en prinsessenjurken. Overzichtelijk, zou je denken. Maar nee, door deze indeling van de winkel worden kinderen en hun ouders gemanipuleerd. Want een jongen die met Barbies wil spelen, kijkt wel link uit zich in de roze hoek te begeven. Volgens de winkel hoort hij daar immers niet. En doet hij het toch, dan wordt hij meewarig aangekeken of bespot. Zo werkt de speelgoedwinkel op slinkse wijze vaste rolpatronen in de hand. Winkelmanagers, doe er iets aan! Waarom het speelgoed niet aanbieden in categorieën: spelletjes, Lego, poppen, enzovoort. Een kind kan dan kiezen wat bij hem of haar past.

Genderneutraal wil niet zeggen dat we hetzelfde moeten zijn. Integendeel: het stimuleert dat we onze verschillen vieren. Niet per se verschillen in sekse, maar verschillen in voorkeuren, smaak en stijl. Want ieder mens is anders en heeft behoefte aan maatwerk. Een slimme, bijdetijdse retailondernemer speelt in op deze diversiteit.

Overigens was HEMA Holten haar tijd ver vooruit. In het najaar van 2014 maakte ik deze foto in genoemd filiaal. We zullen het nooit te weten komen, maar wellicht bracht de filiaalmanager van HEMA Holten met dit fraaie staaltje genderverwarring het balletje aan het rollen 😉

10 reacties op “slimme winkels gaan genderneutraal

  1. Tja, er hoort onderscheid te zijn tussen heren- en dameskleding en meisjes- en jongenskleding. Altijd makkelijk om te weten wat voor de heren is en wat voor de dames.

    1. Veel vrouwen dragen jurken en schoenen hakken, veel mannen dragen kostuums. Je zou dit dus dames- en herenkleding kunnen noemen. Maar stel dat er nou een heel mooie bloes op de (nu nog) mannenafdeling hangt. Die loop je dan mis. Of stel dat een man graag jurken draagt. Dan voelt hij zich nu ongemakkelijk op de vrouwenafdeling. Afdelingen met de aanduiding ‘jurken’, ‘broeken’ etc. zijn neutraler en stimuleren de creativiteit. We mogen zelf denken op zulke afdelingen, de winkel hoeft dat niet voor ons te doen. Ik ben ervan overtuigd dat dit een eerste stap is naar winkels met een revolutionair andere indeling, met meer respect voor de eigenheid van de klant. Een heel mooie ontwikkeling!

    2. Ik heb in mijn vriendenkring twee transgenders. Beiden waren eerst man en zijn na hun transitie vrouw geworden. Ze zijn beide zielsgelukkig in hun nieuwe bestaan en doen niets liever dan kleding kiezen en kopen op damesafdelingen van kledingzaken. Niets genderneutraal! Ze zijn vrouw en willen als zodanig door het leven gaan en behandeld en aangesproken worden. Niets genderneutrale toiletten. Ze zijn vrouw en willen naar een damestoilet in geval van hoge nood. We zijn in deze zaak behoorlijk doorgeschoten. En dat zijn niet mijn woorden maar die van de beide dames.

  2. Nog even terugkomend op mijn vorige reactie. Deze hele discussie doet me weer denken aan de jaren 70. Toen “moesten” jongens meisjesdingen doen en omgekeerd. Jongens met poppen spelen en meisjes met autootjes. Ik ben 40 jaar schoolmeester geweest op een basisschool en ben tot de conclusie gekomen dat er nou eenmaal onkreukbare natuurwetten zijn die zorgen dat jongens jongensdingen doen en meisjes meisjesdingen. En dat beide seksen daarin niet te sturen zijn. Laat bij de Intertoys daarom maar lekker een afdeling zijn voor de jongens en een voor de meisjes. Ouderwets he?

    1. Hoi Rien, ik denk dat de kwestie waar we het nu over hebben anders is dan in de jaren 70. Want nu ‘moeten’ jongens niet met meisjesspeelgoed spelen en omgekeerd. Nu willen we dat ze zelf de keus hebben. In de jaren 70 en 80 wás er helemaal geen jongens- en meisjeshoek in de speelgoedwinkel. Nee, dat is pas in de jaren 90 bedacht door de commercie. Pas vanaf dat moment was er een dwingende segregatie te zien waardoor kinderen dachten ‘dat is voor jongens’ en ‘dat is voor meisjes’. En hun ouders, bang om hun vurig gewenste kinderen teleur te stellen, gingen daar maar al te graag in mee. Juist door de labeltjes eraf te halen krijg je keuzevrijheid. Kinderen willen niet anders dan anderen zijn, ze zijn als de dood om op te vallen. En dus laten ze zich makkelijk in de jongens- en meisjesrol duwen. Laat je de keus bij het kind, dan vergroot je zijn of haar zelfbewustzijn. Daarom vind ik het zo’n ontroerend mooie stap van de HEMA. Zoiets simpels kan zo’n groots effect hebben!

      Fijne dag, groet
      Olga

Laat een antwoord achter aan Rien Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *